dilluns, 30 de juliol de 2012

Els beneficis d'Abertis i els peatges

L'últim incendi a les autopistes està en fase de control amb l'habitual campanya intoxicadora. L'augment dels peatges de concessió estatal en un 7 per cent no era obligatori. El govern central va decidir que suprimia una subvenció que va fer el 1999 a les concessionàries per una baixada de tarifes que llavors es va decidir. Estava ara en mans de les empreses la decisio d'assumir aquest 7 per cent, repartir-lo amb els usuaris o carregar-los del tot la pujada. L'última opció ha estat unànimament seguida. Abertis és l'empresa que a Catalunya té aquestes concessions, les autopistes de peatge que venen de Lleida o València cap a barcelona i la frontera francesa. El cost anual del 7 per cent sobre els peatges catalans és de 20 milions d'euros. L'empresa va presentar els seus resultats semestrals la setmana passada, que van donar uns beneficis de 767 milions d'euros, un 121 per cent més que l'any anterior. Aquesta xifra enorme es deu a la venda de la participació que tenia Abertis a Eutelsat, que li ha proporcionat una entrada extra de 481 milions d'euros. L'empresa, en la seva nota de premsa de resultats emfatitza els beneficis que haurien obtingut sense comptar amb aquesta venda, que són de 286 milions, un 2 per cent més que el mateix periode de l'any passat.
Als gestors d'Abertis no els ha semblat que calgués compartir l'esforç de la retirada de la subvenció amb els conductors ni poc ni molt. En paraules del seu president, Salvador Alemany, Abertis ja és una empresa madura, o sigui que té les seves inversions amortitzades. Alemany presideix el consell que assessora en economia al govern català i va estar a punt de ser conseller. De fet a Abertis, Acesa o Aucat han treballat també alguns ex consellers d'economia, com Macià Alavedra, Josep Manuel Basáñez i Francesc Homs. El propi Jordi Pujol va ser accionista de l'empresa als seus inicis, si és que encara no hi manté algún paquet de participacions.
La reacció del conseller de territori de l'actual govern català davant la situació ha estat acusar el govern de Madrid de cometre un nou greuge contra els catalans i proposar que s'estenguin els peatges a totes les autovies espanyoles per rebaixar els de les autopistes catalanes. La culpa és de Madrid.