dijous, 18 de febrer del 2010

Gratis


La idea d'aquest reportatge vaig començar a pensar-la l'any passat, quan em dedicava a llegir llibres que tracten d'economia i emocions. Dan Ariely és un dels autors que han publicat sobre el tema, en el seu cas "Las trampas del deseo". Allà es parla de la particular força d'atracció dels productes de franc i s'explicava l'experiment de la xocolata amb què comença el reportatge. Mesos més tard vaig llegir el llibre "Gratis" del director de la revista Wired, Chris Anderson, que també cita Ariely i aprofondeix en la particular oferta de productes gratuïts que trobem a internet explicant-ne molt bé les causes.
Per tant, el que jo he fet és una adpatació d'idees d'aquests dos autors, més la feina de recollir les experiències de professionals que treballen en empreses que fan de la gratuitat la seva forma de relacionar-se amb els clients, en aquest cas el diari ADN i el gegant Google. Joan Subirats es va prestar també a mantenir una conversa sobre un tema que no havia treballat prèviament, però que la seva brillant ment analítica va saber situar en el marc dels canvis sòcioeconomics que vivim. He d'agraïr també l'opinió del professor Robin Hogarth de la UPF, que em va confirmar la seriositat dels plantejaments d'Ariely i em va enviar un article de l'autor publicat en una revista acadèmica.